Lejonkungen

God eftermiddag!
 
Jag väljer att skriva ett kort inlägg nu, av den anledningen att jag beskådat en väldig aktivitet på Facebook gällande amerikanskan som nyligen poserade med ett skjutet lejon på sina mediasidor. Denna kvinna skall tydligen vara en känd jägare, varför denna bild spridit sig som en löpeld i global media. Människor spyr skit över henne, och menar på att hon borde smutskastas till det yttersta eller till och med likvideras för detta (gissar att sådana yttringar kommer från exempelvis "djurens rätt"-extremister). Jag förstår att människor reagerar över döda djur på bild, för i dagens samhälle tycks inte allmänheten exempelvis veta att köttet i kyldisken på Ica kommer från en levande varelse. När gemene man ställs inför den kalla blodiga verkligheten, som faktiskt innebär att döda liksom slakta ett levande ting, tycks detta ses som något fullkomligt odiöst. Man skulle kunna säga att menigheten älskar att dräpa liksom frossa, så länge ögonen är stängda och blodet inte smutsar ned händerna.... Nå, nu vandrade jag från huvudämnet här. I fråga om lejon blir ju verkligheten en annan, då lejon inte jagas för att sedan förtäras. Kort och gott innebär denna typ av jakt så kallad trofejakt, då en människa väljer att döda enbart för att döda. Det skulle väl kunna jämföras med någon sportslig aktivitet, om man nu behöver jämföra överhuvudtaget. Eftersom människan de senare generationerna blivit allt blekare, anses ju sådana här handlingar utgöra de värsta av illdåd. Jag gissar på att de flesta ser ett lejon synonymt med någon karaktär ur Disneys "Lejonkungen", eller ett snällt gosedjur efter en vistelse på djurparken som barn. Ett lejon utgör dock ett av jordens största predatorer, vilket innebär att de från sin stoltserande plats på näringskedjan utgör ett hot mot väldigt många andra djurarter, människan inkluderad. Det många inte förstår i detta fallet är att det faktiskt skjuts betydligt fler än enbart detta lejon årligen, både under nöjesresor liksom under hederlig skyddsjakt. Skyddsjakt innebär att enstaka individer eller en reglerad mängd djur skjuts för att hålla den gällande populationen under kontroll, så kallat viltbevarande. Att döda lejon, även för nöjes skull, är alltså tillåtet i Sydafrika (var detta lejon skall ha skjutits). Detta verkar dock inte kunna tas in av folk, som jämför det fallna lejonet med utrotniningshotade arter såsom noshörningar. Det är alltså inte fallet, att denna kvinna illegalt dödat ett utrotningshotat djur. Hon har liksom många andra före henne helt på laglig väg betalat för att få fälla savannens konung. Eftersom vi i Norr inte delar den afrikanska faunan, kan jag dock förstå att folk glåmar och gapar där framför sina dataskärmar. Här i Norden är vi ju snälla mot dessa vackra varelser, när vi stänger in dem i burar och skrikandes betraktar dem på säkert avstånd. Ibland önskar jag att några tog sig friheten att möta dem inne i buren, enbart för att lejonen skulle få något att roa sig med. Suck.
 
Nu ids jag inte skriva på min padda längre, tror nog mitt budskap når fram..


KOMMENTERA INLÄGGET NEDAN!






Namn:
Kom ihåg mig?


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback