Motbjudande trender..

Jag skriver inte ofta här på bloggen, mestadels för att jag inte har ork eller tid. Men ibland känner jag bara att jag måste ventilera mina virvlande frågetecken uppe i skallen. Idag blir ämnet troféer.
 
Jag tänker börja med att delge er ordet "trofé"s direkta innebörd: föremål som erövrats i strid, stridsbyte; åtråvärd tävlingsvinst. Med andra ord, en trofé har alltid varit och kommer alltid att vara en enskild erövring. Ett bevis på det du betvingat. I min värld blir därför den nuvarande "trofe"-trenden fullständigt världsfrånvänd. Människor dekorerar sin interiör med döda djurs huvuden, bara för att det för nu anses "trendigt". Jag vet inte om det är serien Vikings som skapat den senaste nordiska hysterin globalt, precis som Twilight eller True Blood gjorde med den nu nedtonade (och kanske övergågna?) vampyrtrenden. Överallt syns älg, hjort och diverse annat klövvilt (och säkert annat också) pryda folks innerväggar, helt utan grund. Om dessa personer skulle veta hur mycket förberedelser och tid det krävs för att fälla ett vilt, kanske de skulle inse respektlösheten gente det djur de placerat på sin vägg? Om man skall ha rätten att utsmycka sitt hem med ett liv, skall man också kunna ta det. En seger är aldrig en seger om man inte givit sina motståndare en chans att övervinna en själv.
 
Sen vill jag även poängtera faran med trender. När en trend uppstår öppnas en marknad väldigt snabbt upp, där efterfrågan på varan behöver svaras. När produkten utgörs av levande ting, är produktionen oftast väldigt motbjudande. Tänk på det.
 
...... Om någon känner sig träffad eller upprörd över det jag skrivit. Snälla, bemöt mitt inlägg med konstruktiv kritik istället för att bli sur...

Postat av: Kristina

Precis så tänker jag också! Hade funderingar på att sätta en rovfågel eller annan fågel på väggen. Men det kändes fel eftersom det inte var något jag själv hade skjutit (nu får man säkert inte skjuta rovfåglar hur som helst och det mest väsentliga är kanske att jag saknar jaktlicens ;)). Men hur som haver håller jag med, uppstoppade djur är troféer man själv har skaffat sig genom schysst jakt!

2014-12-22 @ 14:14:31

KOMMENTERA INLÄGGET NEDAN!






Namn:
Kom ihåg mig?


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback